Lycklig och såååå glad!

 
Idag vaknade jag med en härlig känsla i magen, nämligen lycka! Har haft en jätte rolig morgon med min underbara dotter, hon är så fin, vacker, duktig, bäst och jaaaaaaa enbart de finaste orden som representerar min underbara dotter ; )

Varje dag ser annorlunda ut och varje dag lär hon sig nya saker då hon utforskar sin omgivning och hittar på bus allteftersom. 

 

Varje månad får jag mailuppdateringar om barnets utveckling och tips o.s.v. detta tyckte jag lät intressant denna gång och ska definitivt testa för det är hög aktuellt:


Lära sig äta själv


ROLIGT MED MAT Om du har frångått starka smaker och börjat med enkla recept, är det dags att börja experimentera nu. Barnets måltider kan bli roligare och mer intressanta när smaken utvecklas och barnet lär sig att hantera olika konsistenser. Prova att lägga i mosad frukt eller små fruktbitar i gröten. I den här åldern, är det bra att ge sockerfria fullkornsprodukter som exempelvis havregryn, som man kan ha i fil eller koka gröt på. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning kommer ända upp till ettårsåldern att utgöra basen i mjölkintaget. Nio månader är en bra ålder för att introducera rolig plockmat. Investera i en plastmatta att placera under barnstolen, så kan barnet själv få ta, smaka på, spotta ut och tappa alla roliga bitar som du skurit till!

Bra val är:

·     Lättkokta grönsaksstavar och broccolibuketter

·     Mjuka fruktskivor: banan, kiwi, apelsin, nektarin, mango och torkade aprikoser

·     Skalade grönsaksstavar

·     Små bitar mild ost

·     Riskakor

·     Brödbitar med exempelvis mjukost eller smör och ost

·     Fiskpinnar eller små mjuka bitar kyckling

·     Pasta med hemlagad köttfärssås

Strunta i att det blir kladdigt och rörigt. För ditt barn handlar det inte bara om att äta, utan även om att experimentera, och det ska vara roligt!

Om ca 1 månad är det dags för 10 månaders kontroll på bvc och då kommer jag uppdatera vikt, längd och erhållna egenskaper. Tills dess kommer hon säkert lärt sig en heeeeel del saker ; )
Idag har jag tänkt gå till öppna förskolan för en liten sångstund, det var ett tag sen nu så idag får det bli av. HOPPAS de har öppet bara! Därefter beger vi oss till mvc för att förhoppningsvis skaffa mig mina "pills" som jag ännu inte har fått!

 


Kommentarer
Postat av: Hemlig

Hoppas frukosten smakade bra.

2010-04-06 @ 12:05:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0