Föräldraskapet


Att ges chansen och bli förälder till en litet barn känns ofattbart och STORT, för min egen del känns det i alla fall underbart! Att dels ges möjligheten att få en sådan ovärderlig skatt i sin famn men även att kunna vara med på denna individs resa till att förhoppningsvis bli en självständig och självgående person.
 

Dock är INGENTING här på jorden en dans på rosor, rollen som förälder kan emellanåt kännas tuff att axla. Man får ju inget barn som från födseln, inte gråter, byter sin egen blöja, äter och nattar sig själv ; ). Föräldraskapet är en skola där man ibland måste hämta kunskap från andra, samtidigt som man i första hand inte ska glömma bort att lita på sin egen känsla. Varför? Jo för man kan mer än man anar. Till en början kände jag mig i alla fall en aning osäker, då man aldrig varit med om något så stort som att vara förälder och inte vill man göra fel!? Men vad är fel och vad är rätt, detta är något man avgör SJÄLV! Det kan ta ett tag att växa in i sin föräldraroll.


Inom kort kommer jag att kunna hålla min son i min famn. Ser verkligen fram emot detta, ni anar inte. Om jag jämför hans ankomst med min vackraste prinsessas ankomst så är jag mindre stressad och orolig. Jag har ju redan passerat detta och går in i rollen som tvåbarnsförälder med STÖRRE säkerhet. Som jag tidigare nämnde kan man ibland behöva fråga om råd, MEN en sak jag glömde skriva om, är alla OVÄLKOMNA råd som omgivningen tror sig ha rätt att komma med. Vill jag ha ett råd, så frågar jag, FÖRSTÅ! Detta kommer jag VERKLIGEN att sätta stopp för om det händer igen men min son. Stackars den som lägger sig i hur jag gör och inte gör!


Det enda sättet man kan lära sig vad som är rätt eller fel för en själv och sitt barn är genom att våga pröva själv. Lära sig att tolka sitt barns signaler och att lita på sin känsla och upplevelse. Det är ju ändå en själv som spenderar mest tid med sitt barn och det är du som känner barnet bäst. Att vara förälder är som att gå en utbildning där man aldrig blir fullärd. Hur man än föreställde sig att man skulle bli som förälder kommer man ibland vara oförberedd på vissa situationer som dyker upp. Men jag tror utan tvivel att man kan överraska sig själv med att klara många situationer som man innan oroat sig för.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0